Voor de meeste mensen is het duidelijk dat wij onze Schepper niet moeten aanbidden op de manier waarop andere religies hun goden aanbidden. Wij zijn het daar volledig mee eens; maar het brengt ons ook bij de vraag: ‘’Waar ligt de grens?’’ Met andere woorden: welke dingen die ‘heidenen’ doen, kunnen wij ook doen? Het antwoord is simpel: heel veel! Dat is misschien een verrassing en het zal de gemoederen beroeren. We leggen het uit. Over de hele wereld zijn er veel ‘heidenen’ die cheeseburgers eten; wij kunnen ook cheeseburgers eten. Er zijn veel ‘heidenen’ die televisie kijken; wij kunnen ook televisie kijken. Er zijn ‘heidenen’ die wijn drinken; dat kunnen wij ook! Er zijn zelfs ‘heidenen’ die liederen zingen. En ja, ook wij kunnen liederen zingen. Wij worden dus niet beperkt in wat we doen, zoals je misschien zou verwachten.
Misschien denk je dat wij het niet serieus nemen, maar dat doen we wel degelijk! Het is een serieus onderwerp dat veel verwarring veroorzaakt, en mensen ten val kan brengen. Het gaat erom dat we JHWH niet moeten aanbidden op dezelfde manier waarop de ‘heidenen’ hun goden aanbidden. Het gebod uit Deuteronomium zegt ons niet dat we geen dingen mogen doen die ‘heidenen’ doen, maar dat we JHWH niet mogen aanbidden op de manier waarop zij aanbidden. Bijvoorbeeld: er werden veel kinderen geofferd aan Moloch. JHWH wil niet dat wij onze kinderen in zijn Naam offeren of dat wij Hem bij het offeren betrekken. Hij heeft een hekel aan deze manier van doen.
Tegenwoordig komt het offeren van kinderen veel minder voor dan vroeger, maar er zijn genoeg gebruiken over die we uit de weg moeten gaan. In onze tweedelige studie ‘Zonnebrand’ gaan we uitgebreid in op veel van die gebruiken. Een voorbeeld is het versieren van een spar/dennenboom (cipressen of andere groene bomen) met zilver en goud om daarmee onze Schepper te eren. Dat gebruik komt namelijk uit de aanbiddingrituelen voor de godin van de vruchtbaarheid. We mogen JHWH niet aanbidden door bomen te versieren, omdat dit een heidens gebruik is/was.
Wellicht worden er argumenten genoemd, zoals: ‘’maar heidenen zingen liederen om hun goden te aanbidden. Zeggen jullie nu dat we JHWH niet mogen aanbidden door liederen te zingen?’’ Nee, dat zeggen wij niet, maar we begrijpen die gedachtegang wel degelijk. We zien in de Bijbel dat David Jah aanbad door te zingen en te dansen. Het is een uiting van liefde naar onze Schepper. Muziek en dank komen inderdaad voor in ‘heidense’ rituelen, en daarom zullen we die specifieke liederen en dansen niet uitvoeren. Misschien vind je dat we aan het haarkloven zijn door dit onderscheid te maken, maar het is een feit dat de Tegenstander neemt wat goed en heilig is, het vervolgens een beetje verdraait en het vervolgens onder de volkeren verspreidt. We kunnen dan ook niet zeggen dat iets dat ‘heidenen’ in hun aanbidding doen zondermeer verboden is . Het gaat namelijk veel dieper dan simpelweg zingen en dansen. We kunnen niet een onreine gruweldaad (een manier van andere goden aanbidden) overnemen om die te gebruiken voor JHWH en het dan ‘rein’ te noemen. Daar gaat het om in het gebod. Op deze manier lijkt het misschien of het eenvoudig is om die dingen te onderscheiden, maar in de praktijk kan het heel lastig zijn om te vatten, te begrijpen en toe te passen in ons leven.
In veel Oosterse geneeswijzen worden bijvoorbeeld natuurlijke ingrediënten gebruikt, zoals geurolie of kokosolie. Er zijn mensen met grote ijver voor JHWH die geloven dat we de geneeskrachtige werking van die geuroliën niet mogen gebruiken, omdat ze oorspronkelijk in Oosterse geneeswijzen werden gebruikt. De Bijbel verbiedt ons echter niet om de dingen die Jah heeft geschapen te gebruiken voor geneeskrachtige of andere toepassingen. De planten, oliën etc. zijn simpelweg onderdeel van Zijn schepping en zijn geschapen met een doel. Wierook is bijvoorbeeld erg goed voor ons en wordt gebruikt in veel medische toepassingen. We lezen in de Bijbel zelfs dat de Schepper wierook voorschrijft als onderdeel van geurig reukwerk voor Hem. Als we wierook niet zouden gebruiken, simpelweg omdat het in Oosterse geneeswijzen wordt gebruikt, is het net alsof we een door God gegeven medicijn niet gebruiken omdat iemand anders het al gebruikt…
Vanuit de Torah is het acceptabel om wierook te gebruiken om iemands immuunsysteem te stimuleren. Hetzelfde geldt voor de geuroliën of andere natuurproducten zoals kokosolie. We zouden dat niet accepteren als een ‘heiden’ zich zalft met wierook, vervolgens een lied zingt en zijn god aanbidt. Wij zouden ons dan niet willen zalven met wierook, een lied zingen en JHWH ermee aanbidden. Als wij het gebruiken ter ondersteuning van ons immuunsysteem is dat wat anders dan dat we er een afgod mee aanbidden.
Wij vinden het gebruik van geuroliën, kokosolie, theeën etc. acceptabel om ons lichaam ermee gezond te houden en te genezen. We gebruiken deze middelen immers niet om JHWH te aanbidden, op manier die lijkt op die van een ‘heidense’ religie? Snap je ons punt? Als de mens en de Tegenstander dingen gebruiken die Jah heeft geschapen en ze gebruiken waarvoor ze niet bestemd zijn, dan wordt het ‘ingrediënt’ daar niet meteen slecht mee.urproducten zoals kokosolie. We zouden dat niet accepteren als een ‘heiden’ zich zalft met wierook, vervolgens een lied zingt en zijn god aanbidt. Wij zouden ons dan niet willen zalven met wierook, een lied zingen en JHWH ermee aanbidden. Als wij het gebruiken ter ondersteuning van ons immuunsysteem is dat wat anders dan dat we er een afgod mee aanbidden.
Een ander voorbeeld zijn de sterren. In Genesis wordt ons verteld dat de zon, maan en sterren worden gebruikt om de seizoenen en de vastgestelde tijden aan te duiden. Maar er is ook astrologie en daarin worden de sterren gebruikt om andere goden te aanbidden. Dit is iets dat door Yah geschapen is voor een goed en heilig gebruik ter ere van Hem, maar dat de Tegenstander heeft genomen en heeft veranderd voor de aanbidding van andere goden. Moeten wij de zon, de maan en de sterren dan niet langer gebruiken om onze Schepper te dienen, omdat andere religies die zon, maan en sterren aan hun goden wijden? Natuurlijk niet! We zouden dan immers ongehoorzaam zijn aan de Torah.
De zondige natuur en het zondige hart van de mens wil altijd tegen de wil van de Schepper ingaan en probeert de dingen te gebruiken voor eigen gewin. Iets goeds kan ten slechte worden gebruikt, waardoor het zelf slecht wordt gemaakt; maar de praktijk of het ritueel waarbinnen het gebruikt wordt, dát is pervers en corrupt. Het is niet slecht als je een mes hebt, als je dat mes gebruikt om je te verdedigen, of om een hert schoon te maken dat je hebt geschoten. Maar als je een mes gebruikt om iemand te vermoorden, dan wordt het mes verkeerd gebruikt. Het mes is niet goed of slecht, het is gewoon een mes. Het is de achterliggende gedachte en de manier waarop het mes gebruikt wordt, dat het slecht maakt.
We hopen dat het onderwerp hiermee wat duidelijker is geworden.